Een voice-over is de stem die buiten beeld het commentaar geeft op de gebeurtenissen in een audio visuele productie. Dat kan op de televisie zijn, bijvoorbeeld in een documentaire of commercial, maar ook in een bioscoopfilm. Op de radio zijn ook vaak voice-overs te horen, als een voice-over “de stem” is van het desbetreffende radio of tv station dan noemen we dit de: “station voice” of “zenderstem”. Bij films en televisie is de verteller vaak iemand die niet in beeld komt, maar het kan ook een acteur zijn die wel te zien is in de film. Bijvoorbeeld een acteur die in een film zijn gedachten verwoord. Soms wordt er ook gekozen voor een stem in de film die alleen de verteller is van het verhaal en dus geen acteur die ook te zien is. Commercials op tv, radio of internet worden vrijwel altijd door een voice-over ingesproken. Een andere naam voor een voice-over kan ook zijn: stemacteur. In documentaires is de voice-over degene die het commentaar levert bij de beelden, ook wel commentaarstem. Als buitenlandse producties niet worden ondertiteld dan kan er gekozen worden om de productie te laten “dubben”: de productie is dan “nagesynchroniseerd”. Nasynchronisatie en dubben betekent dat een voice-over of stemacteur de buitenlandse productie inspreekt, vaak in de taal van het land waarin de productie te zien zal zijn. Bij animatiefilms en series moet de stemacteur ervoor zorgen dat de tekst die hij uitspreekt gelijk loopt met de monden van de figuren of acteurs uit de serie of film die hij nasynchroniseert, dit noemen we: “lip sync”. Nasynchroniseren gebeurt met gebruik van de tijdcode. De tijdcode refereert aan de digitale klok die onderin beeld te zien is bij de nog in te spreken productie. In het script staan dan precies de tijdcodes waarop de zinnen beginnen die de stemacteur moet inspreken. Het is dus eigenlijk een handvat wat de stemacteur kan aangrijpen om ervoor te zorgen dat de monden gelijk lopen met de ingesproken tekst: lip sync dus.
Voice-overs worden altijd opgenomen in een studio, dit kan op een locatie zijn maar ook in een home-studio. Vrijwel altijd wordt er gebruik gemaakt van een geluidsdichte of in ieder geval goed geisoleerde ruimte die er voor zorgt dat er geen externe geluiden te horen zijn. Het inspreken zelf gebeurt vaak in een groot membraan microfoon zoals degene die hieronder is afgebeeld. Er is een koptelefoon aanwezig waarin de voice-over zichzelf kan horen maar ook de personen aan de andere kant van het glas. De microfoon staat op een statief met vaak een “pop schermpje” ervoor. Dit pop schermpje is gemaakt van gaas en zorgt ervoor dat er minder vaak “pop” en “klik” geluiden te horen zullen zijn, wat de opname ten goede zal komen. Ook staat er vaak een statief voor bladmuziek in dit geval gebruikt om het papier met tekst op te plaatsen zodat de voice-over zijn tekst kan mee lezen. Er zit in veel studio’s een glazen raam tussen de voice-over en de geluidstechnicus en regisseur, op deze manier kunnen zij non verbaal met elkaar communiceren. Verbaal is pas mogelijk op het moment dat er op een knop gedrukt word in de studio zodat er een audioverbinding tot stand komt. Andere aanwezigen in de studio kunnen zijn: de copyrighter van het reclame bureau die de spot heeft bedacht, regisseur, producer, geluidstechnicus, de klant, studio-eigenaar en casting director.
Bron: Wikipedia, herschreven en aangevuld door Jakob Krabbé